1990 fick Motorhistoriska Sällskapet, MHS, ett erbjudande att bygga upp och driva ett bilmuseum i Nacka Strand. Ett nybyggt bostads- och kontorsområde kring Augustendals gamla bilfabrik.
Erbjudandet kom från Arcona Fastighetsbolag, dotterbolag till Philipsons Automobil AB. Man hade tomma lokaler som skulle vara lämpliga för ett museum. MHS tackade nej till detta av olika anledningar.
Jag, Tommy Hallberg, Ingvar Pettersson, Bertil Dimander och Gunnar Altberger tände på idén och erbjöd oss att bygga upp ett bilmuseum i den c:a 450 m2 stora lokalen.
Grundstommen till museet blev delar av "Bil-Ivar" Erikssons samlingar i Hoting. Ingvar och jag for upp till Hoting och pekade ut vilka fordon vi ville ha. Både bilar och motorcyklar. I övrigt lånade vi in enstaka bilar, mc, motorer och annan rekvisita av klubbmedlemmar och andra.
Uppbyggnadstiden blev c:a 1 1/2 år. Då hade vi ett 40-tal bilar och 30 motorcyklar.
Den 16 april 1992 skedde invigningen med pompa och ståt. Det blev ett mycket populärt och välbesökt museum. Vi kunde visa upp många udda märken som t.ex. Pilain, Peugeot Bebe, Commonwealth, Cord m.fl. och bland motorcyklarna en unik Near a Car.
Men den 15 dec 1992, nästan exakt 7 månader senare kom beskedet att vi var tvungna att lägga ned museet. Vi fick en månad på oss att tömma allt beroende på att Arcona fått en hyresgäst som var beredd att betala en hög hyra för att få disponera lokalerna. Vi hade ju den gratis.
Visserligen fick vi erbjudande om en annan lokal i området. Den motsvarade inte våra önskemål så vi beslöt att lägga ned projektet. I januari 1993 flyttades allt ut och återbördades till respektive ägare.
Några av fordonen flyttades dock till Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping. Det var fordon som Curt Borgenstam donerade till Bertil Lindblads Stiftelse. Dessa kan idag ses på bilmuseet i Köping.
Tommy Hallberg
Bilder från museet: