Skriv ut
Överordnad kategori: Om stiftelsen
Dela
FaceBook  Twitter  

Historik

Bertil Lindblad

Bertil Lindblad - stiftelsens grundare

Bertil LindbladBertil Lindblad (1907-1995) föddes i Nacka, men kom tidigt till Köping. Redan som ung visade han stort intresse för motorer, bilar och maskinteknik. Efter praktik på bilverkstäder och utbildning till maskiningenjör, anställdes han på ritkontoret vid Köpings Mekaniska Verkstad, där han avancerade till konstruktör av verktygsmaskiner.

Genom sitt teknikhistoriska intresse hade Bertil Lindblad skaffat sig en gedigen erfarenhet av 1920- och 30-talets högklassiga europeiska bilar, bland annat Lancia, Minerva, Austro-Daimler, Voisin, Bugatti med flera.

I och med sin tekniska framsynthet kom Bertil Lindblad att anskaffa några av de finaste bilar, som när de var nya, representerade det yppersta i automobilväg. Bilar som kanske ansågs föråldrade av gemene man, men som i högsta grad var i Bertils smak.

Bertil LindbladUnder tidigt 1950-tal startade Bertil renovering av flera intressanta bilar som Bugatti typ 44, Bugatti typ 35B, en Mercedes-Benz SSK 1929 samt en Panhard-Levassor 1912.

Det här var mycket krävande renoveringar som fordrade stort kunnande och som tog åratal att genomföra.

Det blev Bertil Lindblads önskan att hans förnämliga samlingar, inklusive fordon, fordonskomponenter, verkstadsutrustning och ett innehållsrikt bibliotek, skulle bevaras i samlad form. 1980 donerades därför samlingen till en stiftelse med uppgift att bevara och sköta dess innehåll samt se till att de förblir tillgängliga för forskning och studier.

Stiftelsen leds idag av en styrelse bestående av kunniga fordonshistoriker, assisterad av lokal arbetsgrupp, vilken bland annat har som mål att hålla fordonen i gott och kördugligt skick.

De flesta av fordonen finns i dag permanent utställda på Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna på Glasgatan 19 A i Köping.

UPP