Medlemsinloggning

OBS! Registrering endast för medlemmar i BTS.

   

Nästa händelse  

   

Händelser

Dela
FaceBook  Twitter  
Dela
FaceBook  Twitter  

Lördagen den 8 augusti 2015 arrangerade BTS en utflykt till Dalarna. Ett tiotal medlemsfordon av varierande ålder och modeller deltog. Syftet med resan var att uppleva trakterna runt sjön Rämen, där KAK:s Vinter Grand Prix kördes på 1930-talen.

Rämenloppen kördes 1931,-32,-33 och 1936. Tävlingarna kördes under februari och startplatsen var alla år på sjön Rämens is. Banan gick sedan längs smala upplogade vinterlandsvägar och hela sträckan runt var 4,7 mil. Loppet kördes 8 varv och segartiderna låg på mellan 4.5 -5.5 timmar. Medelfarten var ca 70 km/tim, med snökedjor eller däck med lång dubb. Publiken runt tävlingarna kunde vissa år uppgå till närmare 100 000 personer! Extra tåg sattes in och resenärerna kunde även övernatta i tågkupéerna.

Bland de deltagande racerbilarna fanns bl.a. Mercedes SSK och Bugatti typ 35. Dessa finns nu att beskåda på Bilmuseet här i Köping.

Mercedesen kördes av finländaren Karl Ebb som deltog med vagnen i två lopp, åren 1932 och -33. År 1931 körde samma förare en Auburn och vann loppet det året. Under 1933-års lopp var Mercedesen snabbast av alla bilar och på raksträckorna körde han ca 160 km/tim.

På sjunde varvet, strax före Skenshyttan i en tvär vänsterkurva, mejade Ebb ner åtskilliga träd och lämnade banan för att sedan landa i slänten ner mot kanten av sjön och färden slutade mot en stor sten. Föraren klarade sig med bilen blev illa åtgången. Platsen har sedan kallats ”Ebb-kurvan” och har i dag en skylt vid vägkanten som påminner om händelsen. I vår resa runt banan gjordes givetvis ett stopp på platsen.

Bugattin som deltog 1932, och som kördes av KG Sundstedt, ledde tävlingen från start men fick utgå redan under första varvet vid Hästberg, då något gick sönder i framvagnen och bilen hamnade i en stenmur. Sägnen säger att ”besättningen flög över muren ut i geografin, föraren med ratten i handen.” Båda dessbättre oskadda.

Under vår resa gjordes det första stoppet i Söderbärke, där familjen Hahre bjöd på hembakat bröd och välsmakande kaffe i den soliga och vackra trädgården. Resan gick sedan på vackra landsvägar förbi byn Gubbo i Morgårdshammar, där på tidigt 1900-tal fanns en karosseriverkstad som bl.a. tillverka karosser till några av de deltagande racerbilarna.

I Rämshyttan inväntade vi ytterligare någon deltagare, innan vi sedan började färden på landsvägen mot Skenshyttan. Vid Bygdegården, i strandkanten av sjön intogs den medhavda matsäcken.  Resan fortsatte vidare mot Sellnäs, Floda, Idkerberget samt Tuna Hästberg för att sedan avslutas vid Bygdegården i Rämshyttan. Utmed färdvägen uppmärksammades vår bilkaravan av de boende och vid flera stopp kom frågor om våra fordon mm. Vi fick även en hel del intressant information om Rämenloppen, sådant som hittills varit okänt.

Några deltagare övernattade i trakten för att sedan bl.a. besöka motormuseet Torsång. En av bilarna i vårt Bilmuseum, en Vabis, har sin hemvist i Torsång.

Resan var uppskattad av deltagarna som nu har fått lite historia runt några av museets fordon.

Text: PeO Johansson

   

Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet - Box 2053, 731 02 Köping  - Tfn/fax 0221 - 206 00

© 2008-2015 Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet. Alla rättigheter reserverade.