Medlemsinloggning

OBS! Registrering endast för medlemmar i BTS.

   

Nästa händelse  

   
Dela
FaceBook  Twitter  
Möt Bil- och Teknikhistoriska Sällskapets ordförande Per Olof Johansson i en artikel av Carl Olov Persson publicerad 2008-10-24 i nättidningen Magazin24.se.

Artikeln publicerad 2008-10-24 i Magazin24.se (kopierad med tillstånd av redaktionen på Magazin24.se):

Per Olof Johansson

av CARL OLOV PERSSON 

Ett möte med Per Olof Johansson som är ordförande i Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet                  

PeO Johansson

Närbild av PeO, foto privat

Per Olof Johansson - PeO är ordförande i ”Bil- och teknikhistoriska Sällskapet” i Köping. PeO föddes i Smedjebacken 1935. Pappa var specerihandlare men värvades 1938 till AB Hakon Svensson, nuvarande ICA, i Västerås. Det blev PeOs första flytt. Efter giftermål med Harriet Thornadtsson, från Skutskär, bosatte sig familjen i Köping.

Utbildad ingenjör

PeO studerade på kvällstid i 6 år till ingenjör samtidigt som har arbetade på anläggningsavdelningen på Volvo. Efter studierna blev han verkstadsingenjör på dåvarande Invaritfabriken och efter 4 år tillverkningschef på Samefa i Kungsör där man bland annat tillverkade de nya bilskyltarna till alla fordon i Sverige. Efter det blev det Svenska Fläktfabriken i Eskilstuna under 15 år och tjänsten som produktionschef för luftbehandlingsinstallationer främst inom industri- och bostadssektorn. 1989 kom han tillbaka till Volvo med ansvar för projekt- och mediaförsörjning. Där arbetade han fram till pensionen. Numera är han aktiv pensionär.

Intresset för teknik har gått i arv

PeOs stora intresse har alltid varit teknik. Det ligger i blodet säger han. Det har ärvts från morfar. Morfar hade tre intressen, teknik och byggnation och så var han spelman. Han gick runt i Dalabygden med en orgel på ryggen. Orgeln hade han själv byggt. Han spelade, sjöng och höll gudstjänster. Han var dessutom en kunnig smed och hjälpte hemmansägarna på fäbodvallarna med olika arbeten.  

Från en brygga i Mälaren, dottern Maria och barnbarnen Felix och Jacob tillsammans med mormor Harriet, 2008, foto privat

Från en brygga i Mälaren, dottern Maria och barnbarnen Felix och Jacob tillsammans med mormor Harriet, 2008, foto privat

Motorbåten ett andra hem

1982 köpte familjen sin första motorbåt och PeO tog skepparexamen. Intresset för sjön kom att överskugga det mesta. När båten utrustats och sjösatts tillbringade familjen det mesta av somrarna på sjön. PeO är sedan 1982 vice ordförande i Köpings Motorbåtssällskap

PeO tillsammans med hustrun Harriet på Himmelska Fridens Torg, foto privat

PeO tillsammans med hustrun Harriet på Himmelska Fridens Torg, foto privat  

Resor till fjärran länder är ett intresse han delar med sin fru.

Paret har besökt såväl Nord- som Sydamerika samt Kina, Indien, Thailand och något land i Afrika. Även flera av de europeiska länderna har varit resmål. 

Harriet och PeO i sin MGA på Ekeby flygplats i Eskilstuna, ingår i reportage i Classic Motor, foto Classic Motor

Harriet och PeO i sin MGA på Ekeby flygplats i Eskilstuna, ingår i reportage i Classic Motor, foto Classic Motor

Motorsport och den egna sportbilen 

Bilar och motorsport är det andra stora intresset. Det blev en naturlig inkörsport till engagemanget i Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet. Det började med familjens cabriolet MGA 1500 Roadster av 1958 års modell. Per Olof och Harriet kör 400 - 500 mil per säsong. De tar på sig motorhuvorna i skinn och klär sig så att de klarar de flesta väder. Med suffletten nere tar de sig ut på vägarna till olika träffar och arrangemang. PeO har skaffat en kommunikationsutrustning som gör att han och hustrun kan samtala under resans gång.

Oväder oroar inte. Om det kommer ett oväder gör farten att regnet hamnar på vindrutan eller bakom bilen. När vi parkerar bilen kan vi dra upp suffletten. I somras när vi var på Jädersbruksdagarna fick vi problem. Det regnade hela tiden och när vi skulle ta oss därifrån så fastnade vi i trafikkö och både vi och bilen blev ordentligt blöta. Men, det torkar snabbt säger PeO.

Sonen Peter gick i pappas fotspår. I 16-25 årsåldern körde han motorcross och crosskart. Sonsonen Andreas för traditionen vidare. Han kör crosskart och go-kart. Andreas blev faktiskt svensk mästare i Crosskart vid SM 2003 säger en stolt farfar. PeO och Harriet följer ibland med på tävlingarna men de är oerhört nervösa. Det är ju en ganska ofarlig sport men vi oroar oss ändå för att det skall hända något men vi vill ju samtidigt att han skall vinna. Harriet tittar bort där det är som mest spännande säger PeO.

Dotten Maria är numera bosatt med sin familj i Västerås. 2 grabbar har familjen och dessa går i Barkarö skola. Deras intressen är sport i form av fotboll och golf, men även bilar och motorcyklar intresserar dom.

Ordförande i Bil- och teknikhistoriska Sällskapet

Nu är PeO ordförande i Bil- och teknikhistoriska Sällskapet i Köping. Det är en livskraftig och växande förening. Just nu har föreningen 363 medlemmar. Bara i år har vi registrerat ca 60 nya medlemmar. Att Köping har det här museet grundar sig på att köpingsbon Bertil Lindblad bildade en stiftelse vars fordon förvaltas av Bil - och teknikhistoriska Sällskapet. Bertil Lindblads Mercedes från 1929 är en av museets dragplåster.  

Museet öppnar 1 maj 2007, i centrum diecelmotorn från kvarnen i Hasta, foto PeO

Museet öppnar 1 maj 2007, i centrum dieselmotorn från kvarnen i Hasta, foto PeO

Museet är inte bara gamla bilar och motorcyklar.Det handlar även om gammal teknik. Där finns en komplett gammal bilverkstad med inventarier och med ett Rolls-Royce chassi uppställt för reparation. I museet finns bland annat en gammal dieselmotor, som tidigare stått i kvarnen i Hasta i Götlunda. En trappa upp till övervåningen finns en avdelning som visar Volvos växellådstillverkning från 1927 och framåt. En monter ägnas åt Köpings racerbåtsklubb. I en nyöppnad avdelning visas ombyggda fordon med bland annat ett antal Hot-Rods vilka tilltalar även de yngre besökarna.

Museet viktigt för kommunen

Vi har ett gott samarbete med kommunen säger PeO. Både kommunalrådet Elizabeth Salomonsson och turistansvarige Annelie Hedvall är medlemmar i föreningen och goda ambassadörer för vår verksamhet.

Samlingarna är ett populärt turistmål

Det är kanske inte så konstigt. Jag tror att vi, utan överdrift, kan säga att det här är den största och finaste samlingen av högklassiga gamla fordon inte bara i Sverige utan troligtvis i hela Norden.

Vi öppnar museet 1 maj och har öppet till sista september. Då besöks vi av människor som passerar Köping och det är folk från olika delar av världen. Olika märkesklubbar besöker oss för att förlägga sin träffar och möten i vår vackra föreningslokal, ex.vis Bugatti, Mercedes, T-Ford, m.fl. Lancia-klubben gästade oss i somras. Det var en stor dag med bland annat flera deltagare från Europa till exempel från Italien.

Stort engagemang från medlemmarna

Medlemmarna arbetar helt ideellt. Det handlar om att sitta i receptionen, renovera bilar, putsa på de utställda bilarna eller kanske ta med en bil för visning på en utställning någonstans. Föreningsmedlemmar har tillsammans rustat upp flera av bilarna. Det är inga lätta arbeten. I flera fall har bilarna, som nu skiner som nya hittats på skrotgårdar eller nergrävda i skogen. De har grävts upp och transporterats till Köping där motorentusiaster lagt ner 1000-tals timmar på att göra dem till de klenoder som vi kan visa här i Köping säger Per Olof Johansson.

Till början av sidan

   

Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet - Box 2053, 731 02 Köping  - Tfn/fax 0221 - 206 00

© 2008-2015 Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet. Alla rättigheter reserverade.